در قسمت قبلی درخصوص تقلب در تبلیغات در سطح جهانی توضیح دادیم در این نوشتار به ادامه آن خواهیم پرداخت.
زمینههای متفاوت کلاهبرداری تبلیغاتی
- تقلب تبلیغات بر اساس منطقه
مشکل تقلب بهویژه در منطقهی APAC که هزینهی آن 17 میلیون دلار در روز تخمین زده میشود برجسته است. افزایش ضریب نفوذ به این معنی است که این مسئله در تبلیغات موبایل به ویژه در یک سری از مناطق بسیار جدی است. پیشبینی میشود که هزینهی کلاهبرداری تبلیغات در همه مناطق طی چند سال آینده افزایش یابد و APAC همچنان بیشترین ضربه مالی را خواهد خورد چراکه زیان آن از 33 میلیارد به 75 میلیارد خواهد رسید یعنی بیش از 2 برابر رشد خواهد داشت.
در سال 2019 پلتفرم تایید تبلیغات دیجیتال و جلوگیری از تقلب Traffic guard بار دیگر به Jupiter research پیوست تا تصویر جامعی از درصد تقلب دیجیتال از کل هزینه تبلیغات در مناطق مختلف ایجاد کند.
نمودار زیر نشان میدهد که چه مقدار هزینه به ازای هر کاربر دیجیتال در سال در مقایسه با چه مقدار از هزینه به دلیل تقلب از بین رفته است.
چین بزرگترین بخش APAC است که با 11 میلیون دلار ضرر به دلیل تقلب دیجیتال به ازای 63 میلیون هزینه برای تبلیغات به ازای هر کاربر درسال با 17% پیشتاز بود.
در ایالات متحده نیز 62 میلیون دلار از 407 میلیون دلار هزینهی تبلیغات برای هر کاربر به دلیل تقلب در تبلیغات دیجیتال هدر رفت که درواقع 15% از کل هزینه را تشکیل میداد.
در نقطه مقابل، آفریقا و خاورمیانه قرار داشتند که در آن تقلب سالانه تبلیغات دیجیتال به ازای هر کاربر 1 میلیون دلار از 19 میلیون دلاری بود که صرف تبلیغات دیجیتال شد یعنی فقط 5% از هزینهی کل را تشکیل میداد.
- تقلب تبلیغات بر اساس دسته برنامه و سیستم عامل
شرکت تشخیص و پیشگیری از کلاهبرداری تبلیغات موبایلی Intercepted در گزارش تقلب تبلیغاتی خود در سال 2019 دریافته است که میزان تقلب در اندروید بیشتر از ios است. در ios ترافیک برنامههای تقلبی 25% و در اندروید 31% است.
کلاهبرداری تبلیغات اندروید
برطبق گزارش فوقالذکر برخی از دستههای اپلیکیشنی نسبت به سایر دستهبندیها نسبت به تقلب تبلیغات آسیبپذیرتر هستند. در اندروید، بخش مالی با بیش از یک سوم نصبهای تقلبی در صدر است. در رتبههای بعدی دستههای خرید، بازی و رسانههای اجتماعی قرار دارند. کلاهبرداری تبلیغات موبایلی مربوط به برنامههای مالی اندروید تحت سلطهی bots / emulatorsها است که مسئول بیش از یکسوم کلاهبرداریهای تبلیغاتی این دسته هستند. و click injection یکچهارم دیگر را تشکیل میدهد. در تقلبهای این دسته میزان SDK spoofing نسبتا کم است.
بهنظر میرسد نوع تقلب SDK spoofing در دستهی خرید وجود ندارد. در این دسته نوع تقلب click spam 22% و device farm ها با 21% بزرگترین مشکل محسوب میشوند. همچنین سایر تقلبها نیز مسئول 22% از تقلبهای برنامههای خرید اندروید هستند.
در دستهی بازیها برای اولین بار مشاهده میکنیم که SDK spoofing مسئولیت بیشترین سهم تقلب تبلیغاتی را با 24% برعهده دارد. Device farm و incent abuse هر کدام با میزان 19% مسئول تقلبها در این دسته هستند.
با اینحال دستهی شبکههای اجتماعی همچنان بیشترین ضربه را از SDK spoofing میخورند و این نوع تقلب مسئول 38% از تقلبهای این دسته میباشد. Click injection 21% از تقلبهای این دسته را انجام میدهد.
کلاهبرداری تبلیغات IOS
ترتیب دستهبندی برنامهها که بیشترین میزان تقلب را در IOS دارند به ترتیب دستهبندی خرید با حجم یکسوم از تقلبها و دستههای بازی، مالی و سفر بعد از آن قرار میگیرند.
در سیستم عامل IOS و دستهی برنامهی خرید نوع تقلبDevice farm مسئول 37% از تقلبها است. در این دسته bots/emulators تقریبا مسئول یکچهارم از تقلبها هستند و در این بین میزان تقلب SDK spoofing به 18% میرسد.
در دستهی بازیهای ios انواع تقلبهای bots/ emulators 26%، SDK spoofing 24% و device farm ها 22% حجم تقلبها را تشکیل میدهند.
در دستهی مالی ios انواع تقلبهای device farm با 31% و SDK spoofing با 19% از مشکلات بزرگ این دسته به شمار میروند. همچنین نوع تقلب click spam با 21% تقلبها نیز چالش ایجاد میکند.
در دستهی اپلیکیشنهای سفر ios بار دیگر انواع تقلبهای device farm با 26% و SDK spoofing با 28% بزرگترین چالش را ایجاد میکنند.
شرکتهای تشخیص تقلب تبلیغات و سایر اقدامات ضد تقلب
کلاهبرداری تبلیغاتی خطرات زیادی را برای شرکتهای تبلیغاتی ایجاد میکند.
در این زمینه امید زیادی به Ads.txt[1](Authorized Digital Sellers) ها وجود داشت که درواقع یک سیستم است که به ناشران اجازه میدهد شرکتهایی را که مجاز به فروش آگهیهای خود از طریق یک فایل txt هستند را فهرست کنند. سپس خریداران میتوانند لیست را بررسی کنند تا دریابند آیا شرکتی که از آن خرید میکنند قانونی است یا خیر؟
با اینحال کلاهبرداری تبلیغاتی، یک بازی بین کلاهبرداران، تبلیغکنندگان و شرکتهای تشخیص تقلب در تبلیغات است. البته راههایی برای دور زدن Ads.txt ها ابداع شد که شامل وبسایتهای کپی شده، فروشندگان تایید شده و باتنتهایی بود که بازدید صفحهی جعلی ایجاد میکردند. به گزارش والاستریت ژورنال، این طرح اگر کشف نمیشد میتوانست بین 70 تا 80 میلیون دلار برای تبلیغکنندگان هزینه داشته باشد.
1.9 میلیون وبسایت تا 3 ماه اول سال 2019 توسط Ad.txt مورد پذیرش قرار گرفته است که 48% نسبت به 3 ماه اول سال 2018 افزایش داشته است. در سمت تبلیغات موبایل با توجه به گزارش Pixalate در بازهی زمانی مارچ تا سپتامبر 2019 ما یک جهش بزرگ را در تعداد اپلیکیشنهایی میبینیم که توسط Ads.txt ثبت شدند که نسبت به ماه قبل یعنی آگوست سال 2019 رشد بسیار زیادی داشت و اعداد آن از 23000 اپلیکیشن به 68000 اپلیکیشن رسید. از ماه می سال 2022 اندازهگیری شده است که 27% از برنامههای اندروید و 7% از برنامههای ios به آمار ارائه شده توسط Ads.txt ها اعتماد کردهاند.
نسخه ارتقا یافتهی Ads.txt
یک نسخهی ارتقا یافته از Ads.txt ها به نام Ads.cert است که با استفاده از امضای دیجیتالی دارای مهر رمزگذاری شده، ایجاد شده است تا بتواند مشکل اعتبارسنجی را حل کند. از زمان نگارش این مقاله در ماه مه سال 2022، آزمایشگاه فناوری IAB بر روی Ads.txt ورژن 0.2 کار میکند تا سطح اعتبار بیشتری را در تبلیغات آنلاین افزایش دهد. این سیستم برای چندین پروتکل برای مقابله با افزایش سطوح تقلب در تبلیغات دیجیتال طراحی شده است.
[1] روشی ساده، انعطافپذیر و امن که ناشران و توزیعکنندگان میتوانند از آن برای اعلام عمومی شرکتهایی که مجاز به فروش موجودی دیجیتال خود هستند استفاده کنند.